¿Qué historia enseñar a inicios del siglo XXI?
Keywords:
Education, History, Critical thinking, Social SciencesAbstract
The article "What history to teach at the beginning of the 21st century?" addresses the complexity and importance of teaching history in modern education. With an important question about the idea that there is a single impartial version of history, knowing that it is a scientific discipline that analyzes human development, connected to the present and the future. Teaching history today means going beyond the mere memorization of dates and characters to focus on the explanation of social processes and their current impacts.
The importance of collective memory in social construction is highlighted and how
this differs from the scientific approach to history, although memory remains an essential source. Likewise, the challenges that historical science faces, mainly in the face of ideological attacks that seek to weaken critical thinking and the usefulness of the social sciences.
Its content emphasizes the need for history teaching that develops critical thinking in students, allowing them to analyze historical processes in a deep and contextualized way; which includes overcoming Eurocentric approaches and recognizing the contributions of different social groups, especially marginalized ones. Finally, it proposes a teaching of history that is critical, interdisciplinary and contextualized, avoiding errors such as presentism or moralism, to form a youth capable of understanding and transforming their sociohistorical reality.
References
Bloch, Marc (1987). Introducción a la historia. México, Fondo de Cultura Económica.
Carretero, M. (1999). Construir y enseñar las Ciencias Sociales y la Historia. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A.
DGSCA, Coordinación de Publicaciones Digitales.
Díaz Barriga, F. (1998). Una aportación a la didáctica de la Historia, la enseñanza aprendizaje de las habilidades cognitivas en el Bachillerato. Perfiles Educativos. No. 82, oct-dic. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa [consulta 25 enero 2016].
Edelman, G. (1992). Bright air, brilliant fire. New York: Basic Books.
Fontana, J. (2018). ¿Para qué enseñar historia? Educación y Cultura N° 127. Fecode, Colombia, pp. 8 a 14.
Fontana, Josep (2006). ¿Qué historia para el Siglo XX? Analecta Revista de humanidades1, pp. 1-12.
Isch L., Edgar (2022). Los libros prohibidos y el control del pensamiento. En: https:// estrategia.la/2022/10/27/los-libros-prohibidos-y-el-control-del pensamiento/#
Karl Marx, 18 de Brumario, Ediciones Agebe, 2003.
León Portilla, M. (2013). Visión de los vencidos. Universidad Nacional Autónoma de México.
Maalouf, Amin (1989). Las cruzadas vistas por los árabes. Alianza. Madrid.
Ministerio de Educación de Costa Rica (2016). Programas de estudio de estudios sociales tercer ciclo de la educación general básica y educación diversificada: Educar para una nueva ciudadanía. San José, Costa Rica.
Ramos, D. (2013). La memoria colectiva como re-construcción: entre lo individual, la historia, el tiempo y el espacio. Realitas, revista de ciencias sociales, humanas y artes (1), 37-41.
Ruiz Torres, P. (2005). ¿Que Historia de España Enseñar? En: Clío & Asociados. La Historia enseñada, 1(7), 27–43. https://doi.org/10.14409/cya.v1i7.1579
Santisteban Fernández, A. (2010) La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados (14), 34-56. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019. pdf
Volkind, P. y Laura S., A. (2019). La enseñanza de la historia en el presente macrista. ¡Un futuro sin pasado? En: Revista La Marea, Verano 2018-2019, Buenos Aires.
Zinn, Howard. (1998). ¿Por qué hay que tener esperanzas en tiempos difíciles? España, Hiru Argitaletxea.