Análisis musical de los Tres Preludios para piano del compositor Gerardo Guevara una aproximación a su estilo compositivo.

Main Article Content

Alex Alarcón Fabre

Abstract

This research work is a musical analysis of Gerardo Guevara’s piano work entitled Tres Preludios, as a
contribution to the understanding the works of Ecuadorian composers from musical analysis, revealing
the musical features of his compositional style.
Guevara composed his Three Preludes for piano (Recitative, Albazo, San Juanito) in Paris in 1963
and premiered at UNESCO headquarters in 1964; which exhibit an evolved thought from the rhythmic
cells of the Ecuadorian genres, expands the pentaphony as a generating element of harmony, texture
and melody; In addition to supporting it with the quarterly harmony and limited transposition modes.
It uses the primitivism of the rhythm of the Ecuadorian genres, which evolves, expands and hides
them, resulting in a language that we could call it “Guevarian language”.
The methodology used is qualitative, narrative, in addition to the use of observation as a technique
applied in musical analysis.

Article Details

Section
Artículos
Author Biography

Alex Alarcón Fabre

Profesor de Piano, Carrera de Artes Musicales de la Facultad de Artes. Universidad Central del Ecuador. Quito. Ecuador.

References

Adorno, T. (2004). Teoría Estética. Madrid: Akal. Recuperado de https://monoskop.org/images/0/0a/

Adorno_Theodor_W_Teoria_estetica_ES.pdf

Bartók, B. (1997). Escritos sobre música popular (5ta ed.). México: Siglo XXI. Recuperación de https://

es.scribd.com/doc/191251647/Bartok-Bela-Escritos-sobre-musica-popular-pdf

Bennett, R. (2003). Léxico de música. (B. Zitman, Trad.) Madrid: Akal.

Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. (21 de 08 de 2014). Recuperación de http://

dle.rae.es/?w=diccionario

Grijalva, D. (2000). Guevara, Clásico Ecuatoriano. En D. Grijalva, H. Granja, L. Rivadeneira, M. Ortiz,

S. Izurieta, P. Guerrero, . . . M. Godoy, Ciclo Grandes Compositores Ecuatorianos: 1999 Gerardo

Guevara (págs. 9-10). Quito: Conservatorio Franz Liszt.

Guerrero, P. (2000). Gerardo Guevara y el nacionalismo musical ecuatoriano. En D. Grijalva, H. Granja,

L. Rivadeneira, M. Ortiz, S. Izurieta , P. Guerrero, . . . M. Godoy, Ciclo Grandes Compositores

Ecuatorianos: 1999 Gerardo Guevara (págs. 21-24). Quito: Conservatorio Franz Liszt.

Guerrero, P. (2012). Cancionero N 1. Quito: Archivo Equinoccial de la Música Ecuatoriana.

Nattiez, J. J. (1987). Musicologie Générale et Semiologie. Paris: Christian Bourgois Editeur.

Ramos, F. (2013). La música del siglo xx: Una guía completa. Madrid: Turner Música. Recuperado

de https://books.google.com.ec/books?id=Ka3zih0CV3YC&pg=PA130&dq=modos+de+transpo

sici%C3%B3n+limitada+messiaen&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwjet6rFg9bOAhWMFR4KH

cRODU4Q6AEIHzAB#v=onepage&q=modos%20de%20transposici%C3%B3n%20limitada%20

messiaen&f=false