The Museum of the City of Quito as a real environment for learning Chemistry
Keywords:
Chemistry, History Museum, real learning environment, interdisciplinarityAbstract
Usually, history museums have been associated with the didactics of the Social Sciences, however, these spaces can be used by other areas of knowledge and their respective scientific disciplines. A projective, field, transectional-contemporary study was
carried out, with the purpose of designing a didactic proposal considering a history
museum as a real environment for learning Chemistry. A participant observation was
applied in the Museum of the City of Quito, supported by an observation guide. A
survey was also carried out on students of the Tabacundo Educational Unit, whose
questionnaire consisted of closed questions with Likert scales. In addition, an interview was carried out with the Chemistry teachers of the educational institution, through a guide of open and closed questions. Elements that are part of the collections of
objects and art of a history museum that can be associated with different contents of
the Chemistry subject for the first and third years of the Unified General Baccalaureate
were identified, determining that the approach to Chemistry with an interdisciplinary
approach with History can be developed in contexts of daily life such as a history museum, where learning becomes amazing and significant for the student.
References
Álvarez, M. (s.f.). Técnicas de pintura colonial. El retorno de los ángeles, barroco de las cumbres en Bolivia. https://www.unilat.org/virtualemuseum/datas/ expositions/anges/etudes/8es.htm
Chávez, M., Salcedo, M., Naranjo, F., Hernández, L., Ávila, M., & Cruz, M. (2017). Estudio y caracterización de obsidianas de la Sierra de las Navajas. 3(3), 1-12.
Contreras, R. R. (s.f.). Las piedras preciosas: Un arcoiris de color. Cienciorama UNAM. http://www.cienciorama.unam.mx/a/pdf/239_cienciorama.pdf
Corbatón, C. (2020). La educación patrimonial y la didáctica del objeto en la formación del alumnado de Secundaria en el museo [Tesis de maestría, Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/97649#
De Prada, F. (2011). El Museo Nacional del Prado como recurso didáctico en Química. 107(3), 253-261.
Forero, J. G., Rodríguez, G. C., Murillo, J. C., Ramírez, G. M., Hernández, E., Solano Beltrán, J. A., Guerra Moreno, I. del C., Forero Paredes, J. G., Rodríguez Méndez, G. C., Murillo Leal, J. C., Ramírez Hernández, G. M., Hernández Díaz, E., Solano Beltrán, J. A., & Guerra Moreno, I. del C. (2021). Influencia de los contaminantes dentro del cañón de un arma de fuego tipo escopeta en los resultados de la prueba de GRIESS (a y b) para la detección de residuos de disparo. Revista Criminalidad, 63(1), 61-76.
García, M., & Gutiérrez, S. (2018). El museo como espacio multicultural y de aprendizaje: Algunas experiencias inclusivas. 1(24), 117-128.
Jáuregui, A., Siracusano, G., & Barucúa, J. (s.f.). Praxis del color. Los pigmentos en la pintura colonial sudamericana. Universidad Autónoma de México. http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Queretaro/complets /AndreaJauregui.pdf
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2019). Museos del Ecuador. https://www.culturay patrimonio.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/ red-museos-2018.pdf
Mondeja González, D., Valdés Clemente, C., Mondeja González, D., & Valdés Clemente, C. (2021). Materiales en bienes culturales: Aprendizaje de propiedades en la carrera preservación y gestión del patrimonio cultural. Conrado, 17(82), 307-314.
Murillo Mosquera, J., Gómez Aristizabal, N. S., & Mejía Gaviria, L. M. (2018). El desarrollo de competencias científicas: Una propuesta que integra el museo de la Universidad de Antioquia, como recurso didáctico, en la metodología del aprendizaje basado en problemas. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/22970
Museo de la Ciudad. (2019). Exposiciones. http://www.museociudadquito.gob.ec/exposiciones/
Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L., Ordoñez Ocampo, B. P., & Espinoza Freire, E. E. (2021). Los museos en la enseñanza de historia. Revista Universidad y ºSociedad, 13(4), 439-444.
Pedersoli, C. (2020). Educación y pedagogía en museos. Las visitas familiares a la exhibición DESmedidos: Excesos y mandatos en la sociedad de consumo, de la Universidad Nacional de La Plata [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación]. https:// www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte1904
Peñaloza, G., Quijano, L., Falla, S., & Márquez, S. (2018). Acercar las fronteras entre el museo y la escuela como escenarios educomunicativos. Nómadas, 49, 173-187. https://doi.org/10.30578/nomadas.n49a10
Pons, J. A. M. (2020). Química en un Museo Ferroviario. Anales de Química de la RSEQ, 3, 181-190
Sánchez, V., Larrosa, N., Fracchia, C., & Amaro, S. (2021). PReViMuGA: Prototipo para un recorrido virtual del Museo Gregorio Álvarez. XXVII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC) (Modalidad virtual, 4 al 8 de octubre de 2021). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/130333
Sanchidrián Blanco, C., Mañas Valle, J. A., & López Mestanza, M. (2020). El Museo Andaluz de la Educación, un proyecto hecho realidad. CABÁS, Выпуск 23 2020, Pages 243258. https://doi.org/10.35072/CABAS.2020.98.61.001
Santacana, J., Llonch Molina, N., & Martín Piñol, C. (2018). Aprender ciencias a través de la arqueología prehistorica: Una experiencia didáctica con kits educativos en el Museo. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/125631
Smandia, C. (2020). CosmoExplainers. Explicando la ciencia en CosmoCaixa, el Museo de la Ciencia de la Fundación “la Caixa”, Barcelona (España). Journal of Science Communication América Latina, 03(02), A07. https://doi.org/10.22323/3.03020207
Tokuhama, T. (2013). Museos interactivos de ciencias: Cómo despertar la curiosidad natural de los niños por la ciencia y la tecnología. Universidad San Francisco de Quito. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/0008_para_el_ aula_07.pdf
Universidad de Valencia. (2016). La química de la pólvora. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/uvweb/master-quimica/es/master-universitario-quimica/ quimica-polvora-1285949129052/GasetaRecerca.html?id=1285960614806
Zschimmer y Schwarz. (2020). Propiedades físicas y químicas de la cerámica. ZSCHIMMER & SCHWARZ ESPAÑA. https://www.zschimmer-schwarz.es/ noticias/propiedades-fisicas-y-quimicas-de-la-ceramica/#:~:text=En%20la%20composici%C3%B3n%20qu%C3%ADmica%20de,estas%20materias%20 primas%20pueden%20variar
Imagen: