The Homo Educator
reflections and educational tasks
Keywords:
Homo Educator, Interdisciplinarity, Teaching, Learning, Social SciencesAbstract
The Homo Educator Magazine invite us to discover the meaning of this name, to locate
our roots as a human species. In a short documentary review we come across our hominid ancestors, to assess that we are the result of a long process, where culture and
learning, among other factors, have been decisive in giving rise to the most evolved
species, Homo sapiens sapiens. But not only these antecedents were interesting, but
also to reflect on the Homo Educator, that as educators – researchers – pedagogues,
we have a great responsibility as education professionals. The article appeals to various authors on theoretical aspects in interdisciplinarity, educational research, teaching and learning, and show us a path still full of many challenges.
References
Educalingo. (s/f). Diccionario. https://educalingo.com/es/dic-it/homo-novus#:~:tex
t=La%20definici%C3%B3n%20de%20homo%20novus,origen%20modes
to%20o%20es%20desconocido.
González, Nelia; Zerpa, María Laura; Gutierrez, Doris; Pirela, Carmen. (2007). La invti
gación educativa en el hacer docente. Laurus, vol. 13, núm. 23, 2007, pp. 279-
Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela URL:
https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf
Millán, Víctor. (2021). Carlos Linneo: el responsable de catalogar al Homo sapiens y al
resto de especies. https://hipertextual.com/2018/09/carlos-linneo-responsa
ble-catalogar-homo-sapiens-resto-especies.
Lenoir, Yves. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especi
ficidades y actualización. Interdisciplina I, núm. 1 (2013): 51-86. https://
conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2022/05/Interdisci
plinariedad-educacion-sintesis-especificidades.pdf
Topete Lara, Hilario. Hominización, humanización, cultura. Contribuciones desde Coa
tepec, [S.l.], n. 15, p. 127-155, dic. 2008. ISSN 1870-0365. Disponible en:
tps://revistacoatepec.uaemex.mx/article/view/170>. Fecha de acceso: 14 jul.
Urbina, Julio César (2020). ¿Influyeron la cultura y el aprendizaje en la evolución
humana? Revista Digital Universitaria. Universidad Nacional Autóno
ma de México. Vol. 21, núm. 5 septiembre-octubre 2020. https://www.revista.
unam.mx/2020v21n5/influyeron_la_cultura_y_el_aprendizaje_en_la_evolu
cion_humana/
Uriarte, Julia Máxima. (2020). Para: Caracteristicas.co. Última edición: 14 de octubre
de 2020. https://www.caracteristicas.co/homo-sapiens/.
Valdebenito, Carolina. (2007). Definiendo homo sapiens-sapiens: aproximación antro
pológica. Acta bioeth. v.13 n.1 Santiago jun. 2007. http://dx.doi.org/10.4067/
S1726-569X2007000100008
Van der Linde, Guillermo. (2014). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en
la educación superior? Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 4(8), 11-12. ht
tps://doi.org/10.29197/cpu.v4i8.68