The Homo Educator

reflections and educational tasks

Authors

  • Ángela Zambrano Carranza

Keywords:

Homo Educator, Interdisciplinarity, Teaching, Learning, Social Sciences

Abstract

The Homo Educator Magazine invite us to discover the meaning of this name, to locate
our roots as a human species. In a short documentary review we come across our hominid ancestors, to assess that we are the result of a long process, where culture and
learning, among other factors, have been decisive in giving rise to the most evolved
species, Homo sapiens sapiens. But not only these antecedents were interesting, but
also to reflect on the Homo Educator, that as educators – researchers – pedagogues,
we have a great responsibility as education professionals. The article appeals to various authors on theoretical aspects in interdisciplinarity, educational research, teaching and learning, and show us a path still full of many challenges.

Author Biography

Ángela Zambrano Carranza

Maestría en Docencia Universitaria y Administración Educativa, Universidad Tecnológica Indoamérica. Doctorado en Biología, Universidad Central del Ecuador. Licenciatura en Ciencias de la Educación, especialización Biología y Química, Universidad Central del Ecuador. Docente titular de la Universidad Central del Ecuador, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Carrera en Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales. Facilitadora en Programas de Posgrado de varias universidades nacionales e internacionales. Consultora en programas y proyectos en líneas de investigación en Educación Ambiental y Desarrollo Sustentable, Auditorías Ambientales y Control Ambiental, Riego y Drenaje, Género y Derechos Humanos. Autora y coautora de varias publicaciones en materia de educación y del ambiente.

References

Educalingo. (s/f). Diccionario. https://educalingo.com/es/dic-it/homo-novus#:~:tex

t=La%20definici%C3%B3n%20de%20homo%20novus,origen%20modes

to%20o%20es%20desconocido.

González, Nelia; Zerpa, María Laura; Gutierrez, Doris; Pirela, Carmen. (2007). La invti

gación educativa en el hacer docente. Laurus, vol. 13, núm. 23, 2007, pp. 279-

Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela URL:

https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf

Millán, Víctor. (2021). Carlos Linneo: el responsable de catalogar al Homo sapiens y al

resto de especies. https://hipertextual.com/2018/09/carlos-linneo-responsa

ble-catalogar-homo-sapiens-resto-especies.

Lenoir, Yves. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especi

ficidades y actualización. Interdisciplina I, núm. 1 (2013): 51-86. https://

conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2022/05/Interdisci

plinariedad-educacion-sintesis-especificidades.pdf

Topete Lara, Hilario. Hominización, humanización, cultura. Contribuciones desde Coa

tepec, [S.l.], n. 15, p. 127-155, dic. 2008. ISSN 1870-0365. Disponible en:

tps://revistacoatepec.uaemex.mx/article/view/170>. Fecha de acceso: 14 jul.

Urbina, Julio César (2020). ¿Influyeron la cultura y el aprendizaje en la evolución

humana? Revista Digital Universitaria. Universidad Nacional Autóno

ma de México. Vol. 21, núm. 5 septiembre-octubre 2020. https://www.revista.

unam.mx/2020v21n5/influyeron_la_cultura_y_el_aprendizaje_en_la_evolu

cion_humana/

Uriarte, Julia Máxima. (2020). Para: Caracteristicas.co. Última edición: 14 de octubre

de 2020. https://www.caracteristicas.co/homo-sapiens/.

Valdebenito, Carolina. (2007). Definiendo homo sapiens-sapiens: aproximación antro

pológica. Acta bioeth. v.13 n.1 Santiago jun. 2007. http://dx.doi.org/10.4067/

S1726-569X2007000100008

Van der Linde, Guillermo. (2014). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en

la educación superior? Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 4(8), 11-12. ht

tps://doi.org/10.29197/cpu.v4i8.68

Published

2022-01-01