Educational innovation in the Social Sciences

Authors

  • Erika Burbano Buñay

Keywords:

Educational Innovation, Methodological Strategies, Integral Formation, Creativity

Abstract

The educational system requires immediately to implement innovation processes to
meet the demands of current education, and thus ensure that students acquire a comprehensive training. This text reflects on the importance of innovation in the educational field with the purpose of improving teaching and learning processes. The theoretical
components are based on a concrete analysis of the concept of innovation in the educational field, highlighting the importance of generating innovation processes, as well as
highlighting innovation experiences in the field of Social Sciences; elements that have
provided valuable compendiums to better explain and understand the research, giving
special relevance to innovation as a fundamental element in the teaching and learning
process. The methodology used for the writing of the text was bibliographic-documentary type through which it was possible to collect, analyze and synthesize relevant information, ensuring the credibility of the argumentation in the research.

References

Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Internacional Docentes 2.0 Tecnológica-Educativa, 1-16.

Briones, G., Castro, M., Lema, M., & Rodríguez, M. (2020). Cerebro y aprendizaje papel fundamental en la innovación educativa. DOMINIO DE LAS CIENCIAS, 919-931.

Castillo Ochoa, P., & de Benito Crosetti, B. (2008). Cambios, novedades y procesos de innovación. En J. d. Ibáñez, Innovación, educación y uso de las TIC (págs. 31-35). Arica - Chile: Universidad Internacional de Andalucía.

De Haro, J. (2009). Algunas experiencias de innovación educativa. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura., 71-92.

Díaz Pérez, A. A. (2019). Nuevos ambientes educativos en el aprendizaje de las Ciencias Sociales. Sistematización de una experiencia didáctica en Educación Secundaria en Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí, 1-21.

García López, T. (2013). La Innovación Educativa en la Enseñanza de las Ciencias Sociales.

García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society, 6-23.

Macanchí, M., Orozco, B., & Campoverde, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. UNIVERSIDAD Y SOCIEDAD, 396-403.

Prendes Espinosa, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 187-203.

Rimari Arias, W. (s/f). La Innovación Educativa. Un instrumento de desarrollo, 1-20.

Rodríguez Doménech, M., & Gutiérrez, D. R. (2016). Innovación en el aula de Ciencias Sociales mediante el uso de videojuegos. Revista Iberoamericana de Educación, 181-200.

Salinas Ibáñez, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Universidad Internacional de Andalucía.

Venegas, L., Miguel, V., & Moreira, P. (2019). Uso educativo de las redes sociales.

Polo del Conocimiento, 258-268.

Verdejo, A., & Herrera, G. (2022). Reflexiones teóricas orientadas a la mejora educativa desde la innovación educativa y la evaluación formativa. Revista de la Innovación a la Práctica., 7-21.

Imagen:

https://www.fondep.gob.pe/fondep-presento-innovaferia-de-proyectos-de-innovacion-pedagogica-en-educacion-inicial/z

Published

2023-09-20