Hybrid Modality from a perspective of Education for Emancipation
Keywords:
Learning, Face-to-face learning, Virtual learning, Hybrid educationAbstract
The way of learning has changed in recent years. Face-to-face learning has passed to virtual learning or to the combination of both modalities, hybrid education is in force in classrooms of all educational levels. There are varied pedagogical currents that have been concerned with the development of this new modality, currents such as constructivism or cognitivism have tried to adapt to the current context, but in the end without the objective of educating to transform the individual and transform the environment in the that unfolds The hybrid modality has advantages that, when linked with the pedagogy of Education for Emancipation, enhance the teaching-learning process, developing capacities to transform reality
References
Avin. (14 de Enero de 2021). Digital Family. Obtenido de Metodologías activas: aula
invertida o flipped classroom: https://digitalfamily.mx/metodologias-acti
vas-aula-invertida-o-flipped-classroom/
Bates, T. (2005). A un Profesor Universitario que Enfrenta un Cambio. Obtenido de
Pressbook: https://cead.pressbooks.com/front-matter/escenarioa/
Cordona, D. (26 de Agosto de 2020). Universidad Internacional del Ecuador UIDE.
Obtenido de Modalidad en Línea, a Distancia, Hibrida o Presencial: https://
www.uide.edu.ec/modalidad-en-linea-a-distancia-hibrida-o-presen
cial-una-mirada-evolutiva-de-la-educacion/
Guaman, R., Villarreal, A., & Cedeño, E. (2020). La Educación Hibrida como alternativa f
rente al Covid-19 en el Ecuador. Revista de Investigación Cientifica TSE´DE,
-147.
Gutierrez, L. (2012). Conectivismo como teoria de aprendizaje; conceptos, ideas y
posibles limitaciones. Dialnet, 111-122.
Hernandez, L., Acevedo, J., Martinez, C., & Cruz, B. (2014). El Uso de las TIC en el Aula;
un Analissi. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y
Educación, (págs. 1-10). Argentina. Obtenido de https://dokumen.tips/docu
ments/articulo-uso-de-las-tic-en-el-aula-eficiencia-y-efectividad.html
Izurieta., H. (2019). Aprendamos a educar 3 para el aula de educación básica. En A.
Arias, C. Calderon, F. Carrión, V. Cepeda, J. Duran, E. Isch, . . . A. Zambrano, TIC
para la educación Básica (págs. 135-170). QUITO: Ediciones Opción.
Marti, M. (2017). Aportaciones Pedagogicas de las TIC a los estilos de aprendizaje.
Universidad de Nebrija y Universidad Internacional Rioja.
Mego, N. (2019). E-learnig. Conceptos, Importancia de la enseñanza e-learning. Venta
jas y desventajas, principales herramientas de la enseñanza, principales aplica
ciones. Universidad Nacional de Educación de Perú, 1-42.
Morales, M. (2020). TPACK para integrar efectivamente las TIC en educación: Un
modelo Teorico para la formación docente. Revista electronica de Conoci
mientos y Saberes, 133-148.
Morales-Gonzales, B., Edel-Navarro, R., & Aguirre-Aguilar., G. (2014). Modelo ADDIE
(analisis, diseño, desarrollo, implementación y evaluaciòn). En B. Morales-Gon
zalez, R. Edel-Navarro, & G. Aguirre-Aguilar., Los Modelos Tecno-Educativos
revolucionando el aprendizaje del siglo XXI (págs. 33-46). Mexico: Universad
Veracruzana-Región Veracruz.
Ponce, A. (1934). Educación y Lucha de Clases. Periodico Opcion.
Reyes, B. (2014). La educación e-learning: Una Aproximación al Rol del Docente. Re
vista Tecnológica, 67-80.
Reyes, B. (2015). La Educación e-learning: Una aproximación al rol docente. Revista
Tecnologica, 1-4. Obtenido de www.redicces.org.sv/jspui/bits
tream/10972/2547/1/CAP%2012.pdf
Rios, Y. (2021). La enseñanza post Pandemia: Retos y Tendencias de la Educación Hi
brida. Plus Economía, 107-112.
Rodriguez, F., Racines, M., Isch, E., Rodas, R., Jaramillo, C., Villavicencio, V., . . . Miranda,
P. (2019). Aprendamos a educar 4. Quito: Unión Nacional de Educadores.
Salas, R., & Salas, J. (2018). Uso del Modelo ADDIE durante la construcción del juego
para el proceso educativo. Didactica e Innovación Educativa 3Ciencias, 1-168.
Obtenido de https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2018/05/Uso-del-mo
delo-ADDIE.pdf
Torres, J., & Gutierrez, M. (2017). Formación Pedagogica Hibrida en Docentes Licencia
dos a travez de la Educación a distancia y virtual. Revista de Pedagogia , 273-
Unión Nacional de Educadores. (2008). Educación para la Emancipación. Universidad
Central del Ecuador, 1-52.
VIdal, M., RIvera, N., Nolla, N., Morales, I., & Vialart, M. (2016). Aula Invertida, nueva
estrategia didactica. Educación Medica Supeior